2019. november 17., vasárnap
Elektromos autó

Szuperaksit fejlesztettek ki elektromos autókba az USA-ban

Tíz perc alatt feltölthető lítiumion-akkumulátort fejlesztettek ki elektromos gépkocsik számára a Pennsylvaniai Állami Egyetem kutatói, akik a Joule című tudományos folyóiratban mutatták be fejlesztésük eredményét.

Megjelent: 2019. november 5., kedd 12:54  ·  Rovat: Természet-Tudós  ·  Forrás: MTI  ·  Indexkép: Illusztráció - pixabay.com
Megjelent: 2019. november 5., kedd 12:54 | Rovat: Természet-Tudós
Forrás: MTI
Indexkép: Illusztráció - pixabay.com

Bemutattuk, hogy lehetséges tíz perc alatt egy elektromos gépkocsi feltöltése, amellyel 360-480 kilométer megtételére képes” – idézte az egyetem közleménye Wang Chao-Yang vegyészprofesszort, az intézmény elektromechanikai központjának igazgatóját.

Partnerünk▾

V4 Kerékpárverseny

Ezt 2500 töltési cikluson át fenn tudjuk tartani, ami egyenlő mintegy 800 millió kilométer megtételével” – tette hozzá. „A gyors töltés a kulcsa annak, hogy széles körűen elterjedhessenek az elektromos gépkocsik” – mutatott rá Wang.

A lítiumion-akkumulátor élettartama azonban gyengül, ha gyorsan töltik fel 10 Celsius-fok alatt, mert ahelyett, hogy a lítiumionok egyenletesen tapadnának a szénalapú anódhoz, a lítium tüskeszerűen lerakódik az anód felszínén. Ez a lítiumbevonat csökkenti a cella kapacitását és üzemzavart okozhat. Magasabb hőmérsékleten való töltése hatékonyabb lenne, de a magas hőmérséklet hosszú távon szintén rontja a cella kapacitását.

Wang és kutatócsoportja rájött arra, hogy nem alakulnak ki ilyen lítium tüskék, és nem csökken a cellakapacitás, ha az akkumulátort felmelegítik 60 Celsius-fokra tíz percig és majd lehűtik a környezet hőmérsékletére – olvasható az EurekAlert tudományos hírportálon.

Az akkumulátort elvileg ugyan tilos lenne 60 Celsius-fokra fűteni, mivel ez veszélyt jelent az anyagokra, drasztikusan csökkenti az akkumulátor élettartamát, de a gyors visszahűtéssel ez megelőzhető. Ezt a gépkocsikba tervezett hűtőrendszerrel érik el, de a 60 és a 23 Celsius-fok közötti nagy különbség is segíti a hűtés felgyorsítását – közölte Wang.

Idén a Svéd Tudományos Akadémia a lítiumion-akkumulátor kifejlesztéséért ítélte oda a kémia Nobel-díjat John Goodenough amerikai, Stanley Whittingham brit és Josino Akira japán tudósoknak. A könnyű, újratölthető és tartós lítiumion-akkumulátorokat napjainkban a mobiltelefonoktól a laptopokon át az elektromos autókig használják.

Világszerte ezekkel működnek a hordozható elektronikai eszközök, amelyeket a kommunikációhoz, a munkához, a tanuláshoz vagy például a zenehallgatáshoz használnak. Jelentős mennyiségű nap- és szélenergiát tudnak elraktározni, lehetővé téve ezzel a fosszilis energiától mentes társadalmat.

Forrás: MTI
Indexkép: Illusztráció - pixabay.com
Megosztás és kedvelés
Partnerünk▾

Nissan

Partnerünk▾

„One Belt One Road” Cycling Tournament of Hungary

Partnerünk▾

Arval Magyarország Kft.

Copyright

IfiPress
©2019 Mozgás Egészség Rekreációs Sportegyesület
Minden jog fenntartva!