2019. november 28., csütörtök
Érettségi

Nem találták nehéznek a magyar feladatokat az érettségizők

Nem volt nehéz a magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségi az MTI-nek hétfőn nyilatkozó intézményvezetők és szaktanárok szerint, bizonyos feladatokra ugyanakkor több időt szántak volna.

Megjelent: 2019. május 6., hétfő 16:20  ·  Rovat: Suli-Karrier  ·  Forrás: MTI  ·  Indexkép: MTI - Balogh Zoltán
Megjelent: 2019. május 6., hétfő 16:20 | Rovat: Suli-Karrier
Forrás: MTI
Indexkép: MTI - Balogh Zoltán

Hétfőn a magyar nyelv és irodalom írásbelikkel 72 ezer diák számára megkezdődtek az érettségi vizsgák. Az MTI-nek több szaktanár és intézményvezető is nyilatkozott a feladatok nehézségi szintjéről és a diákok reakcióiról. Szerintük nem volt nehéz az idei magyar írásbeli.

Partnerünk▾

V4 Kerékpárverseny

A bátonyterenyei Nógrád Megyei Váci Mihály Gimnázium igazgatója, Csank Csaba arról számolt be, hogy a vizsgázók nem találták nehéznek a feladatokat, érdekesnek ítélték a szinkronizált filmről szóló érvelést és a régészeti leletről szóló hivatalos levél írását. Mint mondta, az idő is elég volt a megoldásokra. A műértelmezési feladatokból fele-fele részben választották a Mándy Iván-novella elemzését, illetve József Attila Kertész leszek és Radnóti Miklós Istenhegyi kert című versének összehasonlítását. Az igazgató azt is elmondta, hogy nem lehetett számítani ezekre a feladatokra, egyedül Radnóti születésének 110. évfordulójához lehetett kötni egy elemzést.

A diákok pozitív érzésekkel jöttek ki a magyar érettségiről, meg voltak elégedve a kapott feladatokkal és témákkal, így remélhetőleg nem lesz sok munka a feladatok kijavításával sem – mondta Szabóné Sándor Gabriella, a nyíregyházi Szent Miklós Görögkatolikus Gimnázium szaktanára. Úgy fogalmazott, hogy a gyerekek szerint jó téma volt a népi játékokról szóló szövegértési feladat, a szövegalkotási feladatrészben a szinkronizált filmekről írt érvelést választotta az érettségizők többsége. A vizsga második részében szinte mindenki a Mándy-novellaelemzést dolgozta ki, ezt tűnt könnyebben megoldható feladatnak az összehasonlító verselemzésnél.

A szaktanár megjegyezte, a vizsga első részére fordítható kilencven percet a diákok többsége kevésnek tartotta, szavai szerint a jövőben érdemes lenne arányosan megosztani az időt az érettségi első és második része között.

A dombóvári Illyés Gyula Gimnázium diákjai bizakodva jöttek ki a tantermekből a középszintű magyar érettségi után – mondta Hajós Károly, a gimnázium magyar-történelem munkaközösségének vezetője. Hozzátette: a szövegértést nehezebbnek találták a többi feladatnál. Az érettségizők szerint a Néprajzi Lexikonból származó, a játékról szóló szöveg hosszú és bonyolult volt, az egyik – a 4. számú – feladat megoldása pedig a legjobbaknak is gondot okozott – mondta. A dombóvári tanulók többsége a filmszinkronizálásról szóló, érvelő szövegalkotást és Mándy Iván Nyaralás című novellájának elemzését választotta. A pedagógus megjegyezte: utóbbi feladathoz szükség volt a XX. századi magyar történelem ismeretére is.

Többségében elégedetten, jókedvűen távoztak a magyar nyelv és irodalom érettségiről a Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája végzős diákjai – mondta Czimer Györgyi intézményvezető-helyettes, magyartanár.

A középszintű vizsgáról megjegyezte: a gyakorlati szövegalkotásból az érvelési feladatot valamivel többen választották, mint a hivatalos levélírást, de egyik feladat sem okozott nehézséget, komolyabb meglepetést a tanulóknak. A szövegértési feladatsort könnyebbnek találták az előző éviekhez képest. A debreceni gimnáziumban a műelemzések közül nagyon sokan a Mándy Iván-novella mellett döntöttek, a magyartanár szerint elsősorban azért, mert sok elbeszélő szöveggel találkoztak tanulmányaik során, így az elemzésnél biztonsággal alkalmazták a műfajra jellemző szempontokat.

Az összehasonlító verselemzés kapcsán kiemelte: József Attila Kertész leszek című versét ugyan ismerték már a diákok, de annak mondanivalóját nem biztos, hogy 18 évesen kellő mélységben képesek befogadni. Elmondta: mivel az utóbbi években nem voltak jellemzőek az évfordulókhoz kapcsolódó kérdések, így erre külön nem is készültek, inkább a típusfeladatokat gyakorolták a diákokkal. A vizsgázók a szövegértési és szövegalkotási feladatokra rendelkezésre álló 90 percet kicsit kevésnek tartották, a műelemzésre kapott idő viszont elegendő volt – jelezte Czimer Györgyi.

Sipos Mihály, az egri Neumann János Gimnázium, Szakgimnázium és Kollégium igazgatója szerint diákjain nem tapasztalt ijedtséget a magyar érettségi feladatsora láttán. Nyugodtak, felkészültek voltak, a témaválasztásukban nem dominált egyik, vagy másik szerző, illetve feladat: előbbiek közül volt, akinek a verselemzés, másoknak inkább Mándy Iván novellája „ízlett”.

Az elmúlt időszakban egyre kevésbé jellemző, hogy „ki lehet előre sakkozni” témaköröket, illetve írókat, költőket – fogalmazott. Ezzel együtt József Attila például nem tartozott a feladatsorban váratlanul felbukkanó költők kategóriájába – tette hozzá. Ami az időkorlátokat illeti, a fiatalok közül viszonylag sokan jelezték: az első rész a korábbi éveknél szárazabbnak tűnő témáinak kidolgozása „elbírt volna” még plusz 15-20 percet – mondta az igazgató. Megjegyezte, hogy bár az érettségizők közül többen is utaltak rá: „maradt még bennük papírra vethető gondolat”, ám ez munkájuk végeredményét várhatóan nem fogja számottevően befolyásolni.

Forrás: MTI
Indexkép: MTI - Balogh Zoltán
Megosztás és kedvelés
Partnerünk▾

Nissan

Partnerünk▾

„One Belt One Road” Cycling Tournament of Hungary

Partnerünk▾

Arval Magyarország Kft.

Copyright

IfiPress
©2019 Mozgás Egészség Rekreációs Sportegyesület
Minden jog fenntartva!