2020. október 31., szombat
Niki Lauda

Elhunyt Niki Lauda

A legendás osztrák autóversenyzőt, a Forma-1 háromszoros világbajnokát, aki 1976-ban súlyos balesetet szenvedett a Nürburgringen rendezett német nagydíjon, életének 71. évében érte a halál.

Megjelent: 2019. május 21., kedd 09:52  ·  Rovat: Sport  ·  Forrás: Wikipédia / IfiPress  ·  Indexkép: youtube.com
Megjelent: 2019. május 21., kedd 09:52 | Rovat: Sport
Forrás: Wikipédia / IfiPress
Indexkép: youtube.com

Mély fájdalommal tudatjuk, hogy szeretett Niki Laudánk, családtagjai körében békésen eltávozott közülünk a hétfői napon. Sportolóként és vállalkozóként is különleges eredményekre volt képes és fáradhatatlan lendülete, tenni akarása, őszintesége és bátorságra örökre feledhetetlen marad. Igazi példakép marad mindenki számára, csodálatos, szerető és gondoskodó férj, édesapa és nagyapa volt, mindenkinek nagyon fog hiányozni” – tudatta közleményében a család.

Partnerünk▾

V4 Kerékpárverseny

Niki Lauda (teljes nevén: Andreas Nikolaus Lauda) 1949. február 22-én született Bécsben és szülei helytelenítése ellenére lett autóversenyző. Egy, a British Motor Corporation által tervezett Minivel versenyzett először a Formula Vee elnevezésű Közép-európai versenysorozatban, de privát nevezésű Porsche és Chevron sportkocsikkal is indult. Első versenye egy Bad Mühllackenben, 1968. április 15-én megrendezett hegyi verseny volt egy Mini Cooper S 1300-zal, amelyen második lett a csoportjában. 1969-ben a Formula–V-ben egy, az Ersten Österreichischen Sparkasse (Első Osztrák Takarékpénztár) által szponzorált Karlmann-nal indult. Ebben a kategóriában magyarországi futamokon is rajthoz állt.

Családjával folyamatos viszályok jellemezték viszonyát, ezért minden kapcsolatot, illetve anyagi támogatást megtagadtak tőle. 1971-ben karrierje megtorpant a pénzügyi nehézségek miatt, így újra banki segítséghez fordult, ezúttal 30.000 fontos hitelt vett fel, ebből vásárolt helyet magának a Formula–2-ben induló March csapatnál. A következő évben lehetőséget kapott a Formula–1-ben is és felváltva indult a két sorozatban. Hazájában állhatott először rajthoz az 1971-es osztrák nagydíjon, ahol utolsó előttinek kvalifikálta magát az időmérő edzésen és hamarosan feladni kényszerült a versenyt.

1974-ben került a Ferrarihoz, ahol megkezdte a válságban szenvedő olasz csapat felvirágoztatását. Mind autóversenyzői, mind pedig műszaki téren is nagy hasznára vált a csapatnak, logikát és fegyelmet vitt az autók tervezésébe, önálló javaslatokat tett a fejlesztésekre és a tesztelésre, valamint nagyon ügyesen dolgozta ki a versenytaktikát. Első Ferraris versenyén, az argentin nagydíjon a második helyen végzett. Három futammal később, a spanyol nagydíjon megszerezte pályafutása első győzelmét, ami egyben az olasz csapat első gőzelme is volt 1972 óta. A Jaramában rendezett futamon pole-pozícióból indult és a verseny leggyorsabb körét futva, több mint fél perccel végzett csapattársa, Clay Regazzoni előtt. A Ferrarinál töltött első évében ugyan kilencszer szerezte meg az első rajtkockát, de az autó megbízhatatlansága és saját rutintalansága miatt már csak egy futamon tudott nyerni. A bajnokságban 38 ponttal a negyedik helyezést érte el.

1976-ban a Nürburgringen rendezett német nagydíjon egy ütközés során életveszélyes égési sérüléseket szenvedett és nagy mennyiségű mérgező gázt lélegzett be, miután Ferrarija lángra kapott. Túlélte a balesetet és hatalmas akaraterővel a hat héttel később megrendezett olasz nagydíjon újra autóba ült.

Az 1978-as idényre a Bernie Ecclestone vezette Brabham csapathoz szerződött, ahol sokat szenvedett a gyenge Alfa Romeo-motorral, de így is két futamgyőzelmet, három második és két harmadik helyezést szerzett, a többi futamon viszont kiesett. A világbajnoki pontversenyben a negyedik lett. 1979-ben az egyik edzés alatt bejelentette Ecclestone-nak, hogy befejezi. Az ezt követő két évet saját légitársasága kiépítésével töltötte és a televízióban kommentátorként dolgozott.

1981-ben Ron Dennis felkérte a McLaren egyik pilótájának, ő pedig elfogadta az ajánlatot. Dennis szerződést ajánlott neki, de a légitársasága megmentéséért is küzdő Lauda hárommillió dollárt kért, ezért csak részben állapodtak meg. Miután azonban megnyerte az évad harmadik futamát, az 1982-es nyugat-amerikai nagydíjat, újra leültek és évi négymillió dolláros szerződést kapott.

A brit nagydíjat is megnyerte, a következő évben, 1983-ban azonban nem sikerült győznie, mindössze 12 pontot szerzett. 1984-re elkészült a TAG turbómotor, amellyel fél ponttal meg tudta nyerni a világbajnoki címet francia csapattársa, Alain Prost előtt. Hét évet kellett várnia a legutóbbi VB-cím óta, hogy újabbat szerezzen, ami senki mással nem fordult még elő. 1984-ben öt versenyt nyert, az 1985-ös idényt pedig már csak levezetésre szánta, majd a szezonzáró ausztrál nagydíjat követően végleg visszavonult. Utolsó Forma-1-es szezonjában 14 pontot szerezve a tizedik lett az egyéni bajnokságban. Alain Prost ebben az évben ünnepelhette első világbajnoki címét.

Visszavonulását követően repülőtársaságával, a Lauda Airrel foglalkozott, majd 1992-ben elfogadva régi barátja, Di Montezemolo felkérését, tanácsadóként a Ferrarihoz szerződött. Az akkor romokban heverő csapaton azonban ő sem tudott segíteni, sőt tovább rombolta a kedélyeket, amikor elmondta kegyetlenül őszinte és lehangoló véleményét a gárdáról.

Csőd szélén álló repülőtársaságát éveken át életben tartotta, de 2001-ben, tíz esztendővel azután, hogy lezuhant egyik gépe 223 utassal a fedélzetén Bangkoktól 120 kilométerre, abba kellett hagynia vállalkozását. A Ford kisvártatva felkérte, hogy felügyelje a Jaguar Formula–1-es csapatának munkáját, de ezt nem sokáig folytatta. Ezt követően a német RTL televízió Formula-1-es szakkommentátora és a Mercedes AMG F1 ügyvezetői jogkör nélküli igazgatója lett.

2018 júliusában ibizai nyaralásáról megfázásos tünetekkel került kórházba, de állapota rosszabbodott és tüdőátültetést kellett végrehajtani rajta egy bécsi kórházban. Úgy nézett ki, hogy hamar felépül, az év végén már elhagyhatta a kórházat, hamarosan azonban állapota rosszabbodott. Szervezete végül nem bírta tovább, 70 évesen, 2019. május 20-án családja körében elhunyt.

Forrás: Wikipédia / IfiPress
Indexkép: youtube.com
Megosztás és kedvelés
Partnerünk▾

Nissan

Partnerünk▾

„One Belt One Road” Cycling Tournament of Hungary

Partnerünk▾

Arval Magyarország Kft.

Copyright

IfiPress
©2020 Mozgás Egészség Rekreációs Sportegyesület
Minden jog fenntartva!