2018. augusztus 15., szerda - Mária

Ivóvíz

Szokj rá a vízre! Kell a folyadék!

A víz az egyik alapvető lételemünk, mely nélkül csak néhány napot bír ki a szervezet, majd leáll a működése, míg élelmiszer nélkül akár 4-6 hetet is képesek vagyunk kibírni. De mennyi folyadékra van szükségünk? Hogyan és miért szokjunk rá?

Testünk több, mint fele víz, ez az érték a nőknél 50%-ra, a férfiaknál 60%-ra, míg a csecsemőknél 70%-ra tehető. Szerepel az ún. hármas szabályban, miszerint levegő nélkül három percig, víz nélkül három napig, élelmiszer nélkül három hétig vagyunk képesek életben maradni. A folyadékpótlás márpedig a meleg közeledtével egyre fontosabb!

Mennyi folyadékra van szükségünk?

Folyadékháztartásunk zavartalan működéséhez szükséges víz mennyisége egyénenként eltérő mértéket mutat. Függ attól, hogy milyen a szervezetünk működése (fiatal, vagy idősebb szervezetről van szó), hogy milyen mértékű testmozgást végzünk, valamint befolyásolja az élőhelyünk hőmérséklete és páratartalma. Hazánkban például egy 18 évesnél idősebb nő folyadékbevitel szükséglete 2,7 liter körül mozog, míg egy ugyanilyen életkorú férfié 3,7 liter környékére tehető. Ebbe természetesen beletartozik az élelmiszerekben lévő vízmennyiség, valamint a különféle elfogyasztott folyadékok.

Szép bőr feltétele a megfelelő folyadék biztosítása

Sokszor érezzük, hogy húzódik és feszül a bőrünk. Ilyenkor az eseteknek nagy részében keresünk egy megfelelő krémet, és sokan nem is gondolunk arra, hogy bizony a vízhiány is okozza. A hidratálás minden bőrtípus számára fontos. Több bőrgyógyász és kozmetikus is felhívja a figyelmet a kellő mennyiségű folyadékbevitelre, ennek hiányába a kezelések és a krémek nem érik el a megfelelő hatást. A bőr hámrétegégének víztartalma 20-25 % optimális esetben, ha ennél kevesebb, az ráncok kialakulásához vezet, a bőr elkezd húzódni, gyengül a védekezőképessége.

Hogyan szokjuk meg a vízivást?

Bár sokan tisztában vagyunk a víz jótékony hatásával, mégis nehezünkre esik elfogyasztani több liter vizet egy nap. Az egészségünk érdekében azonban mindenképp tanácsos rászokni. Hogy hogyan? Nem javasolt egy ivásra nagy mennyiséget elfogyasztani, mert megterhelő a szervezet számára. Szakemberek szerint igyunk óránként 3 dl vizet. Az első napokban fárasztónak, kényelmetlennek érezzük, hiszen nem kívánjuk, nem ezt szoktuk meg. Mint minden, a vízivás is olyan, hogy 21 napot követően szokássá válik, és napról napra könnyebb lesz.



Megosztás