2018. április 20., péntek - Tivadar

Úszás, búvárúszás

Lehetséges izzadni, ha már amúgy is teljesen elmerültünk a vízben?

Az izzadás során a bőrünk verejtékmirigyei lépnek működésbe, mivel ilyenkor a káros anyagokat is képes leadni a szervezet. Ezért eredményezhet kellemetlen szagot a folyamat. De vajon képes-e izzadni a testünk, ha már a vízben vagyunk?

Sportolás közben rendkívül fontos, hogy a testünkből elvesztett folyadékot pótoljuk, egyrészt elkerülve így a dehidratáltságot, másrészt pedig szükségünk van vízre, hogy le tudjuk hűteni a szervezetünket a fizikai erőfeszítés közben. De ez akkor is igaz, ha valamilyen vízi sport szerelmesei vagyunk? Illetve mi a helyzet azokkal a sportolókkal, akik a vízben élik mindennapjaikat?

Hirdetés▾

Kövess minket a Twitteren!
Kövess minket a Facebookon!

Izzasztó helyzet

Az izzadás során a bőrünk verejtékmirigyei lépnek működésbe, mivel ilyenkor a káros anyagokat is képes leadni a szervezet. Ezért eredményezhet kellemetlen szagot a folyamat. Tehát az izzadás egyben méregtelenítés is. Egyénenként eltérő, hogy ki mennyire izzadós. Egyaránt befolyásolja a környezet hőmérséklete és a fizikai aktivitás. Mindez viszont szinte teljesen lényegtelenné válik, ha a mozgást eleve vizes közegben végezzük. Vagy mégsem?

Úszás

A kép illusztráció

A 22-es (vízi) csapda

Vajon képes-e izzadni testünk, ha már a vízben vagyunk? Hogyan tudjuk ezt megállapítani, amikor a hajunk, testünk és ruhánk eleve nedves? Tudjuk, hogy a verejtékezés elsődleges szerepe a test hőmérsékletének csökkentése, tehát ebből kiindulva az úszóknak és más vízi sportot űzőknek feleslegessé válik az izzadás.

Még ha ez igaz is, a folyadékbevitelről akkor sem mondhatnak le, mivel a testük – a környezettől függetlenül – tudatában van a meleg helyzetnek, tehát hogy fizikai terhelésnek van kitéve, így vizet veszt. Ez a cseles helyzet viszont azt eredményezi, hogy a dehidratáltság megelőzése fontosabb, mint a hűtés.

Úszás, búvárúszás

A kép illusztráció

Veszélyes vízvesztés

A dehidratáltság elkerülése, vagyis a folyadék állandó pótlása a mozgás alatt, minden sport közben fokozottan ajánlott. Felmérések igazolják, hogy azok a sportolók, akik a fizikai erőlködés közben is pótolják a vízveszteséget, jobb eredményeket képesek elérni.

A folyadék fokozatos utánpótlása azért különösen fontos, mivel a szervezetből nem csak a víz, hanem az ásványi anyagok is távoznak. Ezek hiányában pedig a testünk vészreakciókat fog küldeni.

Tehát nem az a fontos, hogy érezzük-e, hogy izzadunk, hanem az, ahogy reagálunk rá. Ha azt szeretnénk, hogy a mozgás után frissek és üdék legyünk, ne feledkezzünk meg egy palacknyi vizet is magunkkal cipelni!

Forrás: Napidoktor.hu


Megosztás