2017. december 18., hétfő - Auguszta

Kicsomagolták az IMM kerékpáros tárlatának műtárgyait

A kerékpározás, a városi közeg és a design kapcsolatát vizsgálja az Iparművészeti Múzeum (IMM) „Bringológia” című, június 17-től látogatható kiállítása.

A kerékpározás, a városi közeg és a design kapcsolatát vizsgálja az Iparművészeti Múzeum (IMM) „Bringológia” című kiállítása. A Közlekedési Múzeummal és a Kultúrgorillával közösen szervezett tárlat június 17-től lesz látogatható.

Hirdetés▾

Kövess minket a Twitteren!
Kövess minket a Facebookon!

A „Bringológia” című kiállítás egy széles közönséget érdeklő, a mindennapokban is fontos témát kíván vizsgálni. A tárlat tizenkét ország legfrissebb kerékpáros design innovációiból válogat, az anyagot történeti kontextusba is helyezve – mondta el a műtárgyak csütörtöki, sajtónyilvános kicsomagolásán az IMM főigazgató-helyettese.

Jékely Zsombor hozzátette, hogy a Kultúrgorilla designmenedzsment csapata – Göttler Anna, Oravecz Júlia és Tornyánszki Éva – által válogatott anyag túlnyomó része nem az Iparművészeti Múzeumból származik. A történeti tárgyak a jelenleg zárva tartó Közlekedési Múzeumból érkeztek, míg a kortárs darabok hazai és külföldi műhelyekből, Hollandiából, Ausztriából, Németországból, Dániából, Nagy-Britanniából, az Egyesült Államokból, Svédországból, Olaszországból, Belgiumból, Ausztráliából és Spanyolországból.

Fotó: MTI - Marjai János

Jékely Zsombor a kiállítás darabjainak kicsomagolásán
(Fotó: MTI – Marjai János)

Tornyánszki Éva az MTI-nek elmondta: a kiállítás három nagyobb egységre épül majd. Az „Egyén” című szekció témája a kerékpározás városi környezetben, a „Tandem” című rész az összefogások, vállalkozások által a városi kerékpározásra gyakorolt hatást vizsgálja, míg a „Critical Mass” elnevezésű szekció a globális problémákra választ adó megoldásokat kutatja.

Göttler Anna a csütörtökön kicsomagolt műtárgyak közül kiemelte a bécsi Gabarage Studio Racing Ball elnevezésű csillárját, amely kidobott kerékpárgumikból készült, míg a Holland Lollo Palazzo használt bicikliláncokból épít csillárokat, a kiállításon a másfél mázsa súlyú, Drama Queen nevű darab lóg majd. A holland van Hulsteijn műhely egyedi megrendelésre készít design kerékpárokat, az IMM-ben a műhely vezetőjének saját fixije lesz látható.

Fotó: MTI - Marjai János

A Racing Ball elnevezésű, használt kerékpárgumikból készült csillár
(Fotó: MTI – Marjai János)

Hidvégi János muzeológus a Közlekedési Múzeum több mint száz darabos kerékpár-gyűjteményéből érkezett példányokból mutatott be néhányat. Mint emlékeztetett, a kerékpár designja a jármű feltalálása óta rengeteget változott, az 1890-es évektől kezdve azonban lényegében kialakult a bicikli mai formája.

Fotó: MTI - Marjai János

A holland Herman van Hulsteijn VH1 elnevezésű kerékpárja
(Fotó: MTI – Marjai János)

Magyarországon 1929-ben a csepeli Weiss Manfréd Művekben indult be a nagyüzemi kerékpárgyártás az ostrák Puch gyár licensze alapján, erre emlékeztet majd egy korabeli Puch-bicikli. Az 1930-as években készült az az egyedi teherkerékpár is, amelyet vízvezeték-szerelő tulajdonosa saját maga épített vízcsövekből, míg a Dongó segédmotorral felszerelt Csepel Luxus bicikli az 1950-es éveket idézi – adott ízelítőt a november 27-ig nyitva tartó kiállításból Hidvégi János.

Forrás: MTI


Megosztás