2018. április 20., péntek - Tivadar

Így védd ki a kánikula veszélyeit, hogy nyugodtan élvezhesd a nyarat!

A kánikula azon kívül, hogy kellemetlen, számos olyan helyzetet is előidézhet, ami az egészségünket veszélyezteti. Egyáltalán nem mindegy, hogy ilyenkor mit és hogyan teszünk, az meg pláne nem, hogy mit és mennyit iszunk és eszünk.

Lassan a nyár derekán járunk, így egyáltalán semmi csodálkozni való nincs azon, hogy átéltünk már néhány igazán forró napot, azonban nem kell nagy jóstehetség ahhoz, hogy kijelentsük: lesz még hőségben részünk idén. Ilyenkor persze számtalan helyen figyelmeztetnek minket a kánikula veszélyeire, illetve közzéteszik, mit tegyünk annak érdekében, hogy ne nyírjuk szervezetünket, ám ezek általában csak a legfontosabb információk, ráadásul nem feltétlenül a legpontosabbak. Most igyekszünk részletesen összefoglalni, mire is figyeljünk, ha itt a hőség.

Hirdetés▾

Kövess minket a Twitteren!
Kövess minket a Facebookon!

1. Folyadékpótlás

Talán minden figyelmeztetés ezzel kezdi, nyilván nem véletlenül, ezért mi is a folyadékbevitelről írunk a legbővebben. Legalább napi 2 liter folyadékot fogyasszunk, de ez a mennyiség testalkattól, hőmérséklettől és egyéni szükségletektől függően akár 3-4 literre is emelkedhet a nyári hónapokban! A folyadékpótlás legyen folyamatos, ne várjuk meg, amíg szomjasak leszünk! Folyadékpótlásra a legalkalmasabb a sima csapvíz, még ásványvízből sem mindegy, hogy melyiket választjuk!

A hőségben nemcsak a folyadék-, hanem a sópótlásra is figyelni kell, ezért érdemes olyan ásványvizet fogyasztani, amelynek magasabb a nátriumtartalma. A dolog mindazonáltal nem ilyen egyszerű, egészségi állapotunk és étkezési szokásaink alapján ugyanis nem mindegy, hogy milyen összetételű ásványvizet iszunk rendszeresen.

Csapvíz

A kép illusztráció

Vannak persze olyanok, akik bizony nem szeretik a vizet, 1-2 pohárnál többet még a nyári melegben sem tudnak meginni belőle. Nekik jó ötletnek tűnhet a frissen facsart gyümölcslevek fogyasztása, ezek azonban a valóságban igazi kalória- és szénhidrátbombák, a vércukorszintet azonnal és drámaian megemelik, ezért minél ritkábban, és naponta maximum 3 dl adagban érdemes limitálni a fogyasztásukat, ráadásul 3-5 dl vízzel duplájára hígítva. Hasonló a helyzet az egészségesnek hitt, cukorral vagy sziruppal édesített limonádékkal is, hiszen a mérsékelt szomjoltó hatás mellett a testsúlyra kedvezőtlen hatást fejtenek ki. Nem véletlen, hogy sokan a nyári időszakban vissza hízzák a tavasszal keservesen leadott kilókat – árulta el dr. Gajdács Ágnes belgyógyász, obezitológus (testsúlygyógyász) szakorvos.

Ásványvíz

A kép illusztráció

A natúr vízen kívül sokan kedvelik az ízesített vizeket, az élénkítő hatású teákat, kávékat, energiaitalokat, de nyáron megnő az üdítők, gyümölcslevek forgalma is, és nyári estéken az alkohol szinte észrevétlenül itatja magát (sör, bor, koktélok, tömény alkohol, pezsgő). Nem árt azonban tudni, hogy minden olyan folyadék valójában vizet von el a szervezettől, amiben pl. koffein, cukor vagy édesítőszer van. A vízelvonás szempontjából kiemelt helyen szerepel a kávé, fekete és zöld tea, a kóla és a töményebb alkoholos italok, melyek elfogyasztásakor az elfogyasztott mennyiség dupláját kell víz formájában elfogyasztani – hívta fel a figyelmet dr. Gajdács Ágnes.

Frissen facsart gyümölcslé

A kép illusztráció

2. Étkezés

A meleg időszakban kerüljük a tojásos, húsos ételeket, mert ezek vezethetnek legkönnyebben szalmonellás megbetegedésekhez! Fogyasszunk ásványokban és vitaminokban gazdag zöldségeket, gyümölcsöket, készítsünk mindig friss ételeket!

3. Meleggel a meleg ellen!

Indítsuk be a szervezet önhűtő funkcióját egy meleg leves vagy forró tea segítségével! Talán elsőre csábítóbb egy hideg limonádé gondolata, de egy forró itallal sok esetben kedvezőbb hatást érhetünk el hőháztartásunk helyrebillentését illetőleg.

Kánikula

A kép illusztráció

4. Védekezés a kánikula veszélyeivel szemben

  • Ne tartózkodjunk hosszabb ideig és a déli órákban a napon, hiszen könnyen hőgutát vagy napszúrást kaphatunk! Legyen barátunk a kalap, extrém esetben vizes kendő a fejünkön, nagyobb séták esetén pedig akár egy könnyen előkapható, ilyenkor is jól funkcionáló esernyő!
  • Ha valaki mellettünk ájul el, nemcsak, hogy árnyékba kell őt húzni, de hűtenünk is kell a testét, és azonnal orvost kell hívni! Amennyiben eszméleténél van, alkoholmentes, hideg folyadékkal itassuk is!
  • Ne ugorjunk fejest felelőtlenül a vízbe! Felhevült testünket mindig zuhannyal hűtsük, a vízbe pedig mindig fokozatosan, körültekintően menjünk, hogy elkerüljük a hirtelen hőmérsékletváltást! A hirtelen hideg víz ugyanis reflexes légzésmegállást okozhat.
  • Légkondicionáló helyett alkalmazzunk hajnali és éjszakai szellőztetést, sötétítsük el az ablakokat! 30-35 fokból 21 fokba érkezni talán kellemes, de semmiképpen sem egészséges. A hideg és meleg levegő közötti ingázás nagy eséllyel megfázáshoz, rosszabb esetben tüdőgyulladáshoz vezet. Próbáljuk ezeket mérsékelni, illetve irodákban, autókban sem túlságosan lehűteni a levegőt!
  • Talán nem is gondolunk rá, de egy teraszon eltöltött ebéd, egy séta után, vagy egyszerűen a napi rohanás tökéletesen elég lehet arra, hogy bőrünk piruljon és elegendő káros UV sugarat gyűjtsön be egy későbbi bőrprobléma kialakulásához. A napozásról nem is beszélve! 11 és 15 óra között ne napozzunk, és minden napozás valamint a nyári mindennapok során is használjunk napvédőt, UV szűrős kozmetikumokat!
  • Védjük a szemünket is! Hordjunk napszemüveget, mely UV védelemmel ellátott, hiszen az erős napsütés a szemünkben is kárt tehet!
  • Ruházatunkban kerüljük a feketét és a sötét színeket! Hiába divatosak, ha jobban magukba szívják a meleget, így közérzetünket is negatívan befolyásolva. Válasszunk inkább fehér pamut és vászonruhákat, amelyek a fényt is visszaverik és a szellőzést is biztosítják!
Napszemüveg

A kép illusztráció

5. Munka és sport

Hőségben ne végezzünk megterhelő fizikai munkát! Az előírások szerint a munkaadóknak úgy kell megszervezniük a munkát, hogy a dolgozók felváltva, rövid ideig tartózkodjanak a tűző napon, illetve a kritikus napszakban, 11-15 óra között lehetőség szerint hűvösebb, árnyékos munkahelyen dolgozzanak. A zárt munkahelyeken a légtechnikai berendezések, klímaberendezések hatékonyságát a megszokottnál gyakrabban kell ellenőrizni, tisztítani, fertőtleníteni.

Tanácsok kánikulában

(Forrás: MTI)

Sportolásra nyáron a kora reggeli, esetleg késő esti időszak a legmegfelelőbb, bár utóbbi időszakban érdemesebb a kiegészítő szabadidős sportokat – tánc, séta a kedvenc társsal stb. – választani. A sportöltözet legyen szellős, kényelmes és modern alapanyagú, ne legyen testre feszülős, sehol ne szorítson (melltartó, szuszpenzor, deréköv stb.)! Segítség a csuklóra kötött vizes kendő, a bevizezett vászonsapka a fejen, a pucér felsőtest (persze, csak pasiknak), a tarkó folyamatos nedvesítése, a „gyakran, de kevesebbet” folyadékpótlás negyedóránként.

Forrás: Napidoktor.hu / IfiPress


Megosztás