2018. május 22., kedd - Júlia, Rita

Érettségi (Fotó: MTI - Balázs Attila)

Érettségi 2018: a feleletválasztós feladatok nehezebbek, az esszék könnyebbek voltak a töri írásbelin

Több mint 74 ezer diák ad számot tudásáról közép- és emelt szinten a szerdai történelem írásbeli érettségi vizsgákon.

Az Oktatási Hivatal összegzése szerint középszinten 1.266 helyszínen 68.821 tanuló, emelt szinten 115 helyszínen 5.811 diák tett érettségi vizsgát történelemből május 9-én, szerdán. A vizsgatárgyból középszinten angol, francia, horvát, német, olasz, orosz, román, spanyol, szerb vagy szlovák nyelven 1.794 vizsgázó; emelt szinten angol, francia, horvát, német, spanyol vagy szlovák nyelven 103 diák érettségizett.

Hirdetés▾

Kövess minket a Twitteren!
Kövess minket a Facebookon!

A Zalaegerszegi Kölcsey Ferenc Gimnázium igazgatója, Szűcs Gergely a diákok véleményét úgy foglalta össze az MTI-nek, hogy a mostani történelmi érettségi kissé nehezebb volt a vártnál. Az érettségizők szerint a feleletválasztós, kifejtős feladatok voltak inkább a nehezebbek, az esszét viszont valamivel könnyebb volt megírni. A tényanyag ismeretéhez kellett a felkészülés, máskülönben csak totózni tudott az, akinek hiányosak az ismeretei, az esszéírásnál viszont akár a térkép is segítséget jelentett a diákoknak. A tapasztalatok azt mutatják, hogy az idővel nem volt gondjuk a vizsgázóknak, elegendő volt a rendelkezésre álló idő a kérdések megválaszolására.

A Bács-Kiskun megyei Kiskunfélegyháza Móra Ferenc Gimnáziumának mesterpedagógusa, a történelem szakos Szolnoky Tamás szerint összességében nem volt nehéz a középszintű történelem írásbeli érettségi feladatsor, amely a korábbi évek gyakorlatának megfelelően kifejezetten segítő volt. A kiegészítő instrukciókkal teljesen egyértelmű kérdéseket kaptak a tanulók, akiknek – ha figyelmesen elolvasták a feladatokat és követték az utasításokat – nem okozhatott nagy nehézséget megoldani az összességében kiegyensúlyozott feladatlapot – értékelt.

Meglepetésként talán a holokauszttal is összekapcsolódó, a nyilaskeresztes uralomhoz kötődő utolsó feladat érte – mondta, hozzátéve: abban a tankönyvben, amelyből diákjait oktatja, meglehetősen kevés konkrét információ szerepel a témáról. Így ezt a nehezebb kérdések közé sorolta. Ugyanakkor az első ipari forradalom rövid kifejtő feladata az egyetemes történeti részben véleménye szerint egy igazi ajándék, akárcsak a XVIII. századi etnikai változások a magyar történeti részben.

Faragó Dorka és Faragó Gábor, a gimnázium végzősei szerint összességében megoldható volt az írásbeli történelmi érettségi, és a három óra elegendőnek bizonyult a feladatok megválaszolására, az esszék kifejtésére. A kérdéseket átlagosnak nevezték, amelyek a történelem számos időszakát felölelték. A rövidebb feladatokból álló részben az ikerpár mindkét tagjának az ENSZ-szel kapcsolatos kérdés okozott némi fejtörést, mint fogalmaztak: ezt annyira nem tudták, illetve a Rákóczi-szabadságharchoz kapcsolódó forrásrészlet értelmezése is nehezebben ment.

Vörös István, a pécsi Leőwey Klára Gimnázium történelemtanára az MTI-nek nyilatkozva azt mondta: a rendelkezésre álló idő elegendő volt arra, hogy a felkészült diákok végezzenek az egyébként teljesíthető feladatokkal. Az érettségizők segítségére voltak az atlaszok és a kifejtendő kérdésekhez biztosított források is. Az esszéfeladatok közül a XVIII. századi magyarországi etnikai változásokkal kapcsolatos feladatot kifejezetten könnyűnek értékelte. Álláspontja szerint ugyanakkor a Magyarország második világháborús részvételéről szóló esszéfeladat – a téma összetettségéhez képest – egyoldalúra sikerült.

Szabó Anita, a szolnoki Varga Katalin Gimnázium történelem szakos igazgatóhelyettese elmondta: a diákok nyugodtan dolgoztak, a feladatokat megoldhatónak, a rendelkezésre álló időt elegendőnek találták. Hozzátette: számítottak ilyen érettségi feladatokra, mivel az Oktatási Hivatal honlapján szerepel minden tantárgy követelményrendszere, így a történelemé is, és ehhez igazodtak a feladatok, ennek alapján készítették fel a tanulókat. Elmondta: a feladatok között voltak könnyebbek és nehezebbek is, utóbbi közé tartozott a diagramelemzés, emelt szinten pedig a pénzpiachoz tartozó kérdések, de számítottak ilyen kérdésekre, nem okoztak meglepetést.

Őze Katalin, a Deák Téri Evangélikus Gimnázium történelemtanára az MTI-nek azt mondta, a kérdések alkalmazkodtak ahhoz a 12 témakörhöz, amely szerint a diákok a történelmet tanulják. A feladatsort emberpróbálónak, igényesnek, felépítését változatosnak jellemezte: vallásra, társadalomra, gazdaságra irányuló kérdések is szerepeltek benne. A kérdések között voltak általános tudásra irányuló, könnyebb és komolyabb háttértudást igénylő, nehezebb feladatok is, de szerinte mindegyik megoldható volt.

Az érettségizők azt mondták, a feladatok érdekesek voltak, és könnyűnek tűntek. Sokan örültek az esszé részben szereplő első ipari forradalomnak. A diákok azonos arányban választottak az esszé témák közül – közölte a szaktanár.

Forrás: MTI


Megosztás