2019. április 26., péntek

Drámai filmsorozat, csak 18 felettieknek

Nemrég néztem végig életem egyik legjobb, ha nem a legjobb sorozatát, amely kis hazánkban is egyre népszerűbb, de talán még nem olyan ismert, mint amilyen ismeretséget érdemelne.

Gondolkodtatok már azon, mi lenne, ha szeretteitek, ismerőseitek egy része vagy egésze eltűnne? A The Leftovers (A hátrahagyottak) 18 éven aluliak számára nem ajánlott című sorozat története szerint 2011. október 14-én pontosan ez történik: a népesség két százaléka nyomtalanul eltűnik. Ezt szó szerint kell értelmezni, egyik pillanatról a másikra tűnnek el: valakiknek csak két-három családtagja, másoknak az egész családjuk, na meg persze vannak olyanok is, akiknek a rokonai megússzák.

Azt azért érdemes tisztázni, hogy a sorozat miről szól, és miről nem. Nem arról, hogy hova tűnt az a két százalék és nem is arról, hogy miért. Ezeket és a hasonló kérdéseket nyitott könyvként hagyja meg nekünk, hogy eldönthessük, szeretnénk-e meghagyni a misztikumokat, vagy elfogadjuk az állítólagos válaszokat. Mindezt olyan pontossággal, olyan precizitással és olyan művészien teszi, hogy ez nem zavaró, hanem kellemes. A történetet lassan vezetik, de nem vontatottan, ami nagyon is jót tesz neki.

The Leftovers (Fotó: YouTube.com)

The Leftovers
(Fotó: YouTube.com)

A sorozat legfőképpen a hátrahagyottakról szól, ahogy azt a cím is sugallja. Azt dolgozza fel, ahogy ezt a szereplők megélik, ahogy megpróbálják ezt leküzdeni hét év alatt. A Garvey családon keresztül ismerhetjük meg mindezt három évadon át, amely már a tragikus nap előtt is egy szétesőben lévő család volt, de a hirtelen eltűnések utáni káosz végképp szétzúzza a famíliát.

The Leftovers (Fotó: YouTube.com)

The Leftovers
(Fotó: YouTube.com)

Tömérdek mondanivalót hordoz a mű. Folyamatosan felhívja a figyelmet az együtt töltött idő fontosságára, emellett azt is az arcunkba tolja, hogy vannak olyan sebek, melyeket az idő nem begyógyít, hanem elmélyít. Az emberek legnagyobb dilemmája az, hogy a fájdalmas emlékeket elengedjék-e, vagy pedig örökké magukban tartva hordozzák azokat egy életen át. Erre még egy lapáttal rátesz a Bűnös Maradék nevű szekta, amelynek tagjai élő emlékeztetőként dohányozva álldogálnak az utakon fehér ruhában. Céljuk, hogy az emberek képtelenek legyenek felejteni. Alapvetően a Bűnös Maradék és a többi ember között óriási szakadék tátong. Vannak jelenetek, amelyekből megtudjuk, hogy a legtöbbeket az sem érdekel, ha meghal egy közülük, történjen az bármilyen körülmények között. Ők a sorozat kulcsszereplői, mivel rengeteg bonyodalmat okoznak.

The Leftovers (Fotó: YouTube.com)

The Leftovers
(Fotó: YouTube.com)

Az alkotás nagyon reálisan mutatja be azt az utóhatást, ami egy ilyen helyzetben történne. Lennének olyanok, akik 1-2 év alatt fel tudnák dolgozni a történteket, másoknak több időre lenne szükségük, és lennének azok, akiket a fájdalmuk felemésztene. Az emberi lélek minden útját körüljárja a sorozat, a boldogságtól egészen a megőrülésig mindent bemutat. Belőlem érzelmeket kiváltani nagyon nehéz, nem vagyok egy érzelgős alkat, de ennek az alkotásnak többször sikerült azt elérnie, hogy lélegzet visszafojtva figyeljem a történéseket, de olyan is megesett, hogy sírógörcsben törtem ki a rész végére.

The Leftovers (Fotó: YouTube.com)

The Leftovers
(Fotó: YouTube.com)

Nem véletlen hát a korhatár-besorolás, ráadásul azt fontos kiemelni, hogy ez egy kőkemény dráma. Természetesen van benne akció is, de nem az ilyen jelenetekre helyezték az alkotók a hangsúlyt, sokkal inkább a színészi játékra és a szereplőkön keresztül bemutatott érzelmekre, amelyek sodorják magával a nézőt. Ehhez az élményhez Max Richter zenéje még többet hozzáad, olyannyira, hogy zenéje nélkül a sorozat nem lenne az, ami.

Összességében egy érzelemkifejező sorozatról van szó, amely rengeteg értékkel és mondanivalóval rendelkezik, emellett kiváló gárdával és zseniális zenével. Akik tervezik megnézni, azok kezdjenek neki nyugodtan, nem fogják megbánni!

Forrás: IfiPress – Prisztavok Ádám Zénó (BAM)


Megosztás